Historien om hvordan Naardic ble til!

  • March 10, 2021
  • Annema Refsnes
  • Digital trening
  • 0 Comments

«Jeg tror det funker bra å ha treninger online, på videokonferanse» sa jeg til mannen min, Arnulf Refsnes, sommeren 2019.  

Ok, hvordan da? 

Jo, på Zoom.  Da kan mange være med samtidig og treningen trenger ikke være så dyr. Og så må jeg kunne se alle samtidig.  

Mmmhm, ja kan sikkert blir bra. Men da må du ha et godt IT-system for betaling og å booke timer. Og kundene må får statistikk for hvor mye de har trent. Og automatiserte emailer og…

Ja, kan ikke dere i Agilis lage det? Dere driver jo med utvikling av IT systemer. 

Joa, men det er en stor jobb å gjøre det bra. 

Omtrent slik startet ideen om et online treningssenter som senere skulle få navnet Naardic.  

 

Jeg har vært journalist og prosjektleder i reklamebyrå, men mest av alt har jeg vært gründer. Først ved å ha agenturer på klær og senere som personlig trener, men aldri egentlig ansatt andre og laget store firma. Derfor var dette heller ikke den første tanken min, jeg tenkte mest på å flytte deler PT virksomheten min online.  

Men Arnulf er litt mer vant til å tenke stort og begynte rimelig fort å snakke om at det blir for dyrt å lage et komplett booking- og betalingssystem for bare en person. Vi måtte lage et komplett online treningssenter og inkludere mange trenere.  

 

Etter å ha gått flere runder og tenkt på prosjektet, luftet det for venner og familie, planlagt og tenkt på det kom Korona-viruset og treningssentrene stengte. Og vi innså at timingen for et slikt prosjekt var perfekt.  

Vi fant ut at Zoom var det beste videokonferanse programmet og Jiten, en kollega av Arnulf og CTO i Agilis, laget et enkelt booking system jeg kunne teste med. Og testen gikk fantastisk, kundene elsket det og jeg elsket det. Endelig kunne jeg gi følelsen av personlig trening til mange uten at det blir så dyrt for dem. Jeg var veldig overrasket over at den personlige følelsen jeg fikk med kundene gjennom skjermen var mye bedre enn i en treningssal full av folk.  

 

Her var det bare å satse! Men jeg vet hva jeg liker å gjøre og hva jeg ikke liker å gjøre. Jeg synes det er fantastisk å være trener og føler (noen ganger) jeg kan være ganske flink til det. Men jeg er ingen kløpper på finansielle modeller, jeg kan ikke programmere og jeg har ikke erfaringen til å bygge et stort firma. Så jeg måtte få noen andre til å ta seg av det administrative slik at jeg kan kunne konsentrere meg om å være den beste treneren jeg kan være.  

Helt fra starten hadde jeg en del krav til hvordan firmaet skulle være: 

- Vi skulle ha klar sosial profil. Folkehelse og bunnlinje i skjønn forening. Men uten å tjene penger så blir det heller ingen folkehelse så firmaet måtte jo være lønnsomt 

-Enkelt og rent design. Kundene må umiddelbart skjønne hvordan det funker. Ingenting er verre en websider og apper som man ikke skjønner hvordan funker . 

-Verdens beste kundeservice. Jeg fatter ikke hvorfor så mange firma svikter her 

-De andre trenerne måtte være de beste innen sitt felt. Og sympatiske folk med mer fokus på å gjøre kundene fornøyde med seg selv og det er ikke alltid like lett å kombinere med heavy beauty filter på alle Instapostene. Naardic skal være ekte.  

-Zoom funker greit, men det var mange ting som jeg følte kunne bli bedre. Vi trengte et videokonferansesystem som var spesiallaget for trening. Det er ingen enkel oppgave, men jeg ser allerede nå at vi klarer det. Vi håper på lansering før sommeren 2021. 

 

Så var det bare å overtale Arnulf og kollegaene hans i Agilis til å være med og bli Tech-partner. Jeg visste at hvis noen kunne lage de nødvendige IT-systemene raskt så var de de. Jeg ville også gjerne ha med Yngvar Andersen, selve treningskongen i Norge og Ole Petter Hjelle. Ole Petter er legen som sluttet å gi medisiner til pasientene, men i stedet tok de med på trening. Jeg elsker slikt.  

Både Yngvar og Ole Petter tente umiddelbart på ideen og ville være med som gründere og trenere. Agilis ble tech-partner og sammen hentet vi 4 mill. fra investorer våren 2020.  Vi var i gang, vi hadde et selskap. Derfra ble det mye svette, noen tårer, mange diskusjoner og mye glede. 

Vi softlanserte Naardic i juli 2020 men satte egentlig ikke i gang før september 2020 med en fyldig timeplan. Og etter det har det egentlig bare gått en vei, oppover. Vi har nå ca 3000 kunder hvorav 1000 har kommet siste måneden. Kanskje kan vi nå målet med 30 000 norske kunder før det opprinnelige målet i 2025. En internasjonal satsing med engelske timer og websider er også nært forestående. Så langt vi ser er det ingen i verden som kombinerer interaktivitet med en så fyldig og komplett timeplan.   

 

Vi har så utrolig mange planer for fremtiden. Det blir definitivt fokus på å fart på den delen av befolkningen som beveger seg lite og sjelden får opp pulsen. De som gjerne vil trene, men som ikke får det til.



SKREVET AV: Annema Refnes